Min søn klarer sig rigtigt godt i skolen. Han deltog i den omtalte test, og fortalte hvor kringlet og dumt den var formuleret. Selv voksne havde svært ved at læse den. Den var ikke skrevet i et normalt sprog ifølge ham. Selve testen har jo ekstremt meget at sige for hvordan udfaldet bliver.
Jeg er tvivlende overfor betydningen af den.

Men mon ikke den altid har haft formuleringerne på den måde? Altså hvis den var så svær, hvorfor klarede børn den så bedre tidligere? De har vel forhåbentlig ikke gjort den sværere.
Det er fint at vi forholder os til de unge mennesker, men min påstand vil være at vi ville se samme udvikling, hvis vi havde målt på tværs af hele befolkningen. De sociale medier giver os simpelthen for mange forstyrrelser. Alle tekster brydes op, så de er lette at tygge igennem. Dernæst har vi glemt at kede os. Vi har altid noget i ørerne. Vi får ikke de små mellemrum, hvor vi kan forholde os lidt til det, som vi lærte eller stødte på i løbet af dagen.

Interessant takes fra jer alle.
Mon ikke det ud over kapitaliseringen (amerikanisering) af medierne, gaming og brainrot også handler om den nye store indflydelse fra Kina? Fx TikTok ejes af kinesiske ByteDance, men i Kina selv hedder appen Douyin og dér gælder der andre regler. Børn under 14 er tvunget ind i en “ungdomstilstand” med maks 40 minutter om dagen, adgang kun mellem kl. 6 og 22, og det er stort set kun godkendt undervisningsindhold, de kan se. De sender altså den “afhængighedsskabende version” ud til resten af verden, mens man holder spinat-versionen til sig selv derhjemme.
Jeg ved selvfølgelig ikke, om det nødvendigvis, er ond vilje fra Kinas side, men jeg tænker de er meget bevidste om det og de tjener kassen på vesten. Dertil er det et utrolig restriktivt land og nok mere, at de derfor selv regulerer hårdt derhjemme, mens vi i vesten har ladet stå til og stå frit. Men det gør kontrasten endnu mere tydelig: De ved udmærket, hvad produktet gør ved børn, ellers havde de ikke valgt at beskytte deres egne fra starten.
Det mest interessante er egentlig, hvad de 40 minutter fortæller os om, hvor meget der skal til af politisk vilje for at ændre det. Vi venter stadig på regeringen vågner op på den her side af bordet. Hvis nogensinde.

Ørj det er trist. :(

Jeg tror egentlig også problemet er at skolen ikke er et specielt rart eller meningsfyldt sted at være for mange elever. Det er simpelthen ikke en god arbejdsplads, og så er man mindre produktiv.
Der er ret meget pres og bekymringer, men jeg tror ikke det korrelerer så meget med Pisa resultater tbh: uddannelsesstatistik.dk/Pages/Topics/146.aspx

Har den nogensinde været det?

Jeg kom da ud med et ok snit 😂 nogen må have gjort noget rigtigt.

Mon ikke den var bedre inden Antorini-reformerne?

Mit bud på årsagen:
Amerikanisering, afhængighed af gaming, sociale medier og influencer-videoer.

tror sku ikke amerikanisering eller afhængighed af gaming har nogen nævneværdig inflydelse. Afhænger måske lidt af hvad du forstår ved amerikanisering.
Det er rent og skær 24/7 tilgængeligehd af sociale medier som har ændret karrakter med brainrot content, især shorts (korte videoer).

Med amerikanisering mener jeg alt fra influencer-skrammel (Tate brødrene, Charlie Kirk, Joe Rogan etc) til overdrevet politisk korrekthed. Hjernelammende slangord som “lowkey”, “cringe” og “six seven”.

afhængighed af gaming
Som gamer synes jeg det er meget generaliserende. Jeg lærte meget engelsk ved at spille spil. Det kommer meget an på hvad du spiller tænker jeg. Hvis du bare spiller noget hvor man bare skal skyde andre (Fortnite, Counterstrike, hvad ved jeg) eller hvor man laver hjernedøde minispil (roblox så vidt jeg forstår?) så giver det måske ikke meget. Jeg spillede Warcraft 3 i min tid og det er altså et spil hvor der skal tænkes og man læser jo hele tiden noget i det spil. Både tooltips og tal (ressourcer) og også dialog fra karaktererne og historien.
Offtopic men Warcraft 3 var fucking konge!
Til gengæld kan jeg være lidt i tvivl omkring “hjernedøde spil” i forhold til ‘hønen eller ægget’. Er det spillene der gør ungerne dumme, eller er det ungerne der vælger de hjernedøde spil, fordi de ikke kan finde ud af andre spil? (ikke at WC3 krævede ret meget intelligens)

afhængighed af gaming
“Som gamer synes jeg det er meget generaliserende.”
Nu siger jeg også afhængighed. Jeg lærte også bedre engelsk af spil, da jeg var knægt. Også historie! Age of Empires var supergode spil for mig.
Mange af de spil, som er populære i dag, er ikke særlig sunde for ungdommen. Tværtimod.
Mange unge i dag kan ikke koncentrere sig i mere end ti minutter ad gangen. De føler ikke engang noget engagement når de får lov til at se film eller spille brætspil i skolen. De fokuserer i ti minutter og så keder de sig igen.
Det er normalt for børnehavebørn at have svært ved at fokusere i længere tid ad gangen, men ikke unge mennesker, der snart skal til at starte i gymnasiet.
Det er ikke deres skyld at de er endt på den måde, men det er ærgerligt at der kommer til at være i hvert fald en hel generation af mennesker, som går tabt fordi vi har sovet i timen når det kommer til hvor skadelig den moderne teknologiske udvikling er.
Folk taler altid om Orwells 1984, men jeg har i flere år sagt at vi er tættere på Huxley’s Brave New World, hvor alle er bedøvet med underholdning og ornani og ikke interesserer sig for det virkelige liv.
Vi kunne lige så godt have lagt en hel generation af børn og unge på hver deres briks og pumpet dem med heroin. Det er ikke så mærkeligt, at vi står med disse problemer i dag. Alle lærere jeg kender ytrer den samme bekymring omkring børns og unges mangel på spørgeglæde, ingen lyst til at lære noget og en total manglende evne til at behovsudsætte.
Tror heller ikke corona var god for deres sociale udvikling. Det kommer nok til at tage nogle år før vi begynder at se hvordan børn, der ikke blev påvirkede af nedlukningerne håndtere deres sociale liv. Men selvom det ikke kommer flere nedlukninger, så går sociale medier tydeligvis ikke nogen vegne. Det er den nye cigaret-industri.
Gad vide om der kommer en modreaktion på et tidspunkt.
I gamle dage sendte man børn på feriekoloni så de kunne komme væk fra byens larm. Det er ikke så udbredt mere, men i år så vi hvordan danskerne valgte at holde ferie hjemme fordi de her fået nok af det overgearede turist helvede i syden.
Måske er spejderlejre, højskoler og ølejr mere i nutidens trend med self-sufficieny og grounding og den slags. Det håber jeg, fordi det dr der man nan møde mennesker og lave ting med en pind i jorden uden internet.
Det er allerede i gang. Det lokale sportsliv, klubber og alt sådan noget er fyldt op med børn. Alle børn jeg kender går til sport eller spejder og de unge jeg kender, er meget aktive i deres lokalmiljøer. Mine yngste niecer går til alt muligt og mine venners børn er også aktive. En af mine veninders datter er lige startet til ballet som 3årig 🥰
Men det med sportsklubber osv. er faktisk blevet mere og mere populært i de senere år. Jeg ser det rigtig meget, der hvor jeg bor. Det betyder selvfølgelig ikke at det gør sig gældende alle steder, eller at alle børn og unge er aktive irl med sport og sociale aktiviteter. Men jeg ved at den nuværende forældregeneration som jeg kender, er meget opmærksomme på deres børns trivsel og bekymrede for deres fremtid. Jeg tror kun at der kommer mere af det her når generationen under min begynder at blive forældre og har et endnu mere raffineret syn på børn og teknologi end os ældre generationer.
Det føles meget dystert lige nu og jeg er selv meget bekymret for nulevende teenagere, som virkelig er blevet tabt på gulvet, men jeg tror ikke at det er for sent. Tror du har helt ret i at der kommer en meget tydelig og synlig modreaktion, når der er gået tid nok.
Tror heller ikke corona var god for deres sociale udvikling. Det kommer nok til at tage nogle år før vi begynder at se hvordan børn, der ikke blev påvirkede af nedlukningerne håndtere deres sociale liv. Men selvom det ikke kommer flere nedlukninger, så går sociale medier tydeligvis ikke nogen vegne. Det er den nye cigaret-industri.
Jeg tror corona er en rigtig stor faktor for denne undersøgelse… Af femten årige.
Corona var fra 2020-2022. De var 9-11 år i den periode. Det er nogle af de år der skaber bygge klodserne for alt ligefør puberteten springer dem i luften.
Ja. En lærer jeg kender sagde også til mig i 2020 at der ville være rigtig mange elever, som vil gå tabt i systemet og at vi først vil begynde at se konsekvenserne om nogle år. Kan kun sige, at vedkommende havde ret.
Ja, det er virkelig voldsomt. Jeg er enig i din pointe med Brave New World. De folk jeg kender der er blevet uddannet lærere arbejder faktisk ikke som det heller, det virker som et sindssygt hårdt job i dag. Der er virkelig behov for et paradigmeskift i forståelsen af børn og unges forhold til det digitale, men om det kommer tvivler jeg på :(
Det er et benhårdt job. Der er mange skoler som har indført mobilfri zone og nogle skoler er også vendt tilbage til blyant og papir-undervisning, hvilket har haft gode resultater.
Jeg tror at én ting er, at de har svært ved at fokusere, fordi de ikke er trænet til at hold fokus på noget i længere tid ad gangen. En anden ting er at vi giver dem computere at sidde og glo i når de skal undervises. Der er så mange distraktioner, som er umulige for dem at modstå.
Stod det til mig ville teknologi slet ikke være til stede i undervisningen, med mindre der er en pointe med det så som at undervise eleverne i mappe-navigation på computeren og lignende undervisning i brug af digitale værktøjer.
Hvis de har dansk eller matematik, hvorfor skal de så sidde foran en skærm for det pjat?
Jeg er voksen og selv jeg ender med at blive distraheret i løbet af dagen, når jeg sidder og arbejder foran mine skærme. Et barn og en teenager har ikke en chance.
Så jeg håber på at mobilfri skolegang kan udvides til computerfri skolegang med undtagelse af specifikke lektioner, hvor det giver mening at bruge en computer.
Vi skal tilbage til taktil og nærværende undervisning. Det er nu engang sådan mennesket altid har lært mest.
Jeg tror det kommer i takt med, at vi bliver klogere og finder en balance i teknologiens tilstedeværelse i undervisningen.

Det er virkelig ikke hvad vi har brug for i en tidsalder med AI…
Næh, men til gengæld er KI og internettet mere generelt nok en central forklaring på at det er kommet så vidt…

Jeg tror ikke på KI har nået at have så voldsom effekt endnu.
Jeg tror mere på det er, som u/Nangijala@feddit.dk skriver, at de ikke kan koncentrere sig om noget længere. Og det skyldes det dopamin rush de får når de ryger i algoritmerne. Små hurtige film - belønning, igen igen igen.

Technofascisterne må klappe i hænderne, de kan holde os dumme og afhængige af deres produkter. Det bliver da ikke bedre hvis man gerne vil gøre verden til en form for corpofascistisk diktatur ala Jennifer Government.

I PISA 2025 er 29 pct. af eleverne såkaldt lavt præsterende i læsning. I matematik er det 28 pct., og i naturfag 25 pct. Dobbelt så mange præsterer lavt sammenlignet med for 10 år siden.
Det vil sige, at de ligger under det faglige niveau, som ifølge OECD vurderes at være det minimumsniveau, der skal til for at kunne begå sig til fulde i det moderne samfund.
Av!