Nu siger ministeren man skal kunne få en anden vurdering fra et menneske hvis der er problemer: dr.dk/…/live-skatteminister-holder-pressemoede-ef…
lol så er vi bare tilbage til det gamle system jo
Jo joo, men nu er det jo ikke målet, der er vigtigst. Det er vejen derhen… Og sikken vej det har været.
Tænk dig, hvis vi ikke havde været igennem den proces, så havde der stadig været danskere, der troede at skat vidste, hvad de laver. Det er nærmest sådan en slags “julemanden findes ikke” åbenbaring for voksne.
De fleste dele af skat fungerer rigtigt fint, på trods af ældre systemer og bureaukrati. Det er en ufattelig kompleks organisation og samlet mængde systemer.
Problemet er at de tilfælde hvor det ikke går fint, påvirker rigtigt mange mennesker. Det er ikke en nemt opgave.
The gift that keeps on giving!
Det er sikkert en forsimplet løsning, men jeg synes man skulle droppe ejendomsskat og indføre skat på gevinster ved salg af bolig. Alt det som den nuværende ejer har betalt i ejendomsskat bliver modregnet i salgsprisen.
Det giver selvfølgelig en mindre stabil indtægt til staten, men man kunne stoppe med at kaste penge efter et elendigt IT system, og skatten vil matche den virkelige pris på ejendommen
Alternativt kunne man basere ejendomsværdien på seneste salgspris på det åbne marked, justeret med den gennemsnitlige prisudvikling i den pågældende kommune. Eventuelt med en form for “efterregulering” (i begge retninger) ved salg.
Nybyggede huse må så kunne vurderes ud fra en gennemsnitskvadratmeterpris i kommunen med et eller andet statistisk passende tillæg for “nyt hus”.
Jeg hørte engang et take på ejendomsskat baseret på at man selv bestemte vurderingen på ens ejendom, mod at man var bundet af den pris ved et salg.
Hvordan det præcist skulle foregå er ganske belejligt overladt til tilhørerens fantasi, og der er da uden tvivl nogle detaljer der skulle afklares før det kan kaldes mere end en halvbagt strøtanke… Men jeg synes det lyder som et interessant grundlag.

Men det er jo dybest set hvad systemet allerede gør, bare lidt “smartere”. Det viser sig at det virker dårligt. Jeg tænker at et sådan gennemsnit ikke virker så godt. Alle huse kan være langt fra et gennemsnit.
Ja, det ville også være en fin måde
:surpriced_pikatchu: