Så må vi håbe der rent faktisk kommer noget kontrol og nogle straffe til dem der skider på loven. Bønderne har det med at tro at de er hævet over loven.
Jeg håber bare, at det kan være med til at skubbe os over i mere produktion af grøntsager og frugt, for alle tal i det område er efter min mening super bekymrende.
lf.dk/…/4-ud-af-5-danskere-synes-de-spiser-for-li…
Vi spiser alt for få grøntsager og alligevel er vi så grotesk langt fra at være selvforsynende på den lille mængde grøntsager vi faktisk spiser.
Til gengæld er vi gode til at spise slik…
dr.dk/…/ikke-en-eneste-dansker-spiste-i-stor-unde…
Den dugfriske undersøgelse viser desuden, at forbruget af sukker og slik er steget, siden sidste undersøgelse landede – særligt blandt børn og unge. Blandt de 11-17-årige er indtaget steget med hele 50 procent.

Folk vil ikke betale for dansk frugt og grønt.
Kort og godt. De siger de gerne vil, virkeligheden er en anden.
Hvad det så skyldes er måske lidt uklart, er det bare for dyrt?
Er det for dyrt i forhold til kvaliteten?
Men ja det er dybt grotesk at vi bruger så sindsygt mange penge på slik mens vi samtidigt køber det vildeste skrald til aftensmaden.
Personligt så jeg gerne at vi direkte støttede frugt og grøntsagsproduktion. Måske endda på en måde så der var forretning i at dyrke nogle lidt mere risikofyldt afgrøder. Fx støtte til en form for foreninger der stiller garanti i tilfælde af fejlslagen høst eller lign.
Og så mangler vi virkeligt noget madforståelse og uddannelse i madlavning blandt befolkningen.
Man kan skrige op om feminisme osv. men at kvinderne gik fra hjemmegående til arbejdende var en katastrofe for vores madkultur. Der er så meget viden og lærdom der gik tabt da det skete.
Zoomer man ind på et enkelt produkt, er produktionen af æbler i Danmark faldet med cirka 80 procent de seneste 40 år.
Det med produktionen af æbler skyldes også at der ikke er nogen unge der har lyst til at overtage plantagerne, og så stopper de.
Meget enig i det meste. Synes dog, det må være mændenes tur til umyndig og mere eller mindre tvungen tilværelse i husfargerningen. Måske med et pitstop på Suhrs for at sikre jævnt distribueret og tilstrækkelig viden om mad i det ganske land. /s
Men måske ikke en dårlig idé med enkeltlønninger, man kan brødføde en familie med. Mindre stress, mere hjemmelavet mad, små børn, der får lov til at være sammen med deres forældre, måske ligefrem større nærvær og samhørighed i familie og lokalområde. Dog nok ikke så konkurrencedygtigt.
Det er klassisk at skrive, at folk ikke vil betale for det - og mange vil helt sikkert ikke.
Med det sagt er det ofte også et spørgsmål om hvordan det bliver gjort. …tv2.dk/…/2026-07-02-hvilken-kylling-ville-du-vae… Forbrugeren har ofte ikke nok viden omkring hvad deres valg indebærer, når de fravælger danske økologiske produkter og i stedet køber den billigste. Nogle gange er det også et spørgsmål om at få fjernet laveste fællesnævner fra supermarkedet, fx da buræg blev udfaset.
Herudover er problemet med at betale for kvalitet også, at kvaliteten ofte er svær at få øje på.

Så kom starten på opgøret.
Nu må vi se hvad det ender med.
Om de store bønder blot opkøber alt hvad de kan for at kunne fortsætte deres produktion som hidtil eller om vi ser en reel omlægning hvor man dyrker afgrøder til menneske føde.
Jeg tænker det ender med det første, blot færre af dem. Der er så mange penge bundet op i de produktioner at de kommer til at trække banker med i hullet hvis de vælter.

Hva’ der peng’ i?

Glædeligt. Nu har man forsøgt diplomatisk og af frivillighedens vej i 30 år og vi står med døde farvande og vandløb. Nu må der skrappere midler til.
For min skyld kunne man godt undtage frugt- og grøntproducenter - det er så vidt jeg er orienteret 0.3% af landbrugsarealet der anvendes således, og vi er interesseret i at være nogenlunde selvforsynende med den slags i DK.